onsdag 2 november 2011

Monica Reichenberg om läsning

Professor Monica Reichnberg besöker vårt nätverk Kommunikation, läs- och skrivutveckling den 8 november.

Presentation av Monica
Alla ska med på läståget
Monicas böcker
Artikel om Monica och läsning i särskolan

Förebered dig gärna genom att läsa lite om Monica och hennes arbete, förbered gärna frågor till föreläsningen.

12 kommentarer:

  1. Kan man jobba med Reciprocal Teaching för mindre barn?
    Hur isåfall?

    Ska hela klassen läsa samma bok vid Reciprocal Teaching?

    Hur individualiserar man läsningen i klassen om alla läser samma bok?

    SvaraRadera
  2. På vilket sätt påverkar läshastigheten läsförståelsen? /Susanna Larsson

    SvaraRadera
  3. Inspirerande föreläsning.

    SvaraRadera
  4. Intressant föreläsning. Har arbetat systematiskt med Lena Franzens matr. och ser fram emot att prova de nya metoder vi nu lärt oss för att lära ut lässtrategier.

    Helen Rönnholm

    SvaraRadera
  5. Strategierna är lätta att förankra i praktiken. Nu är det viktigt att hitta lämpliga texter för att arbeta vidare i klassrummet.

    /Malin och Stina

    SvaraRadera
  6. Strategierna är lätta att förankra i praktiken. Nu är det viktigt att hitta lämpliga texter för att arbeta vidare i klassrummet.

    /Malin och Stina

    SvaraRadera
  7. Inga-Maj Eliasson8 november 2011 kl. 07:38

    Min reflektion är att hon talar till oss som redan är intresserade av detta. Svårigheten blir för oss att nå ut till våra kollegor som kanske är skeptiska och inte har intresset för läsförståelse.

    SvaraRadera
  8. Tänker att det är oerhört viktigt att fundera vilka texter vi sätter i händerna på våra elever. Särskilt de läsvaga eleverna. Annars riskerar vi att få "copyister".

    SvaraRadera
  9. Intressant med info om norska lesecentret, som utvecklat läsförst
    åelsen signifikant.

    Bra tips; valideratext.se för att lixa texter.

    Nu vet vi varför lightversioner inte fungerar.

    SvaraRadera
  10. Annica Brännström8 november 2011 kl. 07:41

    Klokt att fråga eleverna om de hittat några nya ord istället för att fråga om de har hittat några svåra ord i den text man jobbar med.
    Det var också intressant att lära sig lite om lix och hur man på ett enkelt sätt kan lixa sina egna texter.

    SvaraRadera
  11. Monica Reichenbergs gav många bra tips.Säkert mycket användbart.

    SvaraRadera
  12. Intressant föreläsning.Känns bra med LOS,att vi får möjlighet att lyssna på föreläsare,läsa litteratur om Läsförståelse och sedan reflektera tillsammans. Prova de olika metoderna och föra kunskapen vidare till våra medarbetare på skolan.

    SvaraRadera