Uppdrag from 20131101
För att förbättra elevers kunskapsresultat är det viktigt
att göra rätt från början och att använda metoder som man vet ger goda
resultat. Det är rektor som ansvarar för att eleverna når så långt som möjligt
i sin kunskapsutveckling. Förmågan att
läsa med flyt och god förståelse är central för att lyckas i skolan. Det är
därför av största vikt att rektor organiserar sin verksamhet så att lärarna
kontinuerligt kan utveckla sin läsundervisning och att elever som hamnar i
svårigheter snabbt upptäcks och får det stöd de behöver. KLoS-nätverkets
representanter ska vara ett stöd för
rektorerna i det arbetet och KLoS-nätverket en plats för lärande och
erfarenhetsutbyte för de pedagoger som skolområdena utsett.
Uppgifterna för pedagogerna i KLoS är, att med fokus på
kommunikation, läsning och skrivande
¾
följa och sprida forskningsresultat och
praktiska tillämpningar, både analoga och digitala, som vilar på vetenskaplig
grund och beprövad erfarenhet till rektorer och lärare
¾
samla lärare från olika skolor för
erfarenhetsutbyte
¾
samverka med IT-pedagog och skolbibliotekarie
¾
signalera behov av kompetensutveckling till
ledningen
¾
vara en resurs och ett stöd för rektor i arbetet
med att organisera och genomföra en läs- och skrivundervisning med hög kvalitet
¾
vara väl insatt i de olika skolenheternas
kunskapsresultat
¾
hjälpa lärare att tolka screeningresultat och
föreslå åtgärder
För
att kunna fullfölja dessa uppgifter behöver pedagogerna i KLoS;
¾
ha gedigen erfarenhet av läs- och
skrivundervisning och/eller ha speciallärarutbildning med inriktning läs- och
skriv eller vara erfarna och kunniga svensklärare.
¾
ha kunskaper om läs- och skrivsvårigheter
¾
ha goda kunskaper om digitala verktyg/vara
intresserad av att lära om digitala verktyg
¾
ha ett nära samarbete med rektorerna i
skolområdet
¾
ha ett tydligt mandat från ledningen
¾
ha förmåga att kommunicera med lärare enskilt
och i grupp och inspirera dessa
¾
ha möjlighet att träffa lärarna
¾
ha möjlighet att delta i KLoS-nätverket
Nätverket
ska ha årsvisa handlingsplaner för sitt arbete grundade på de behov som finns i
grundskolan. Förslag utarbetas av nätverkets koordinator och
rektorsrepresentanter och beslut om handlingsplanen tas av
skolområdeschefsgruppen.
Beslut 2013;
läsförståelseundervisning, intensivperioder