Stöd vid läsutveckling
Anpassning av specialundervisning
Nyare forskning framhäver faktorer som är mycket viktiga i undervisningen av lässvaga elever
- Elever med lässvårigheter bör få hjälp (i grupper eller enskild undervisning) redan från andra klass.
- Enskild undervisning är mer effektiv än undervisning i små grupper (till exempel 20 minuter fyra gånger i veckan, 14- 16 veckor).
- Samarbete med klassläraren är viktig för inlärningsresultatet.
- Enskild undervisning bör följas upp med målinriktad och strukturerad
- klassundervisning.
- Läraren behöver goda kunskaper om hur elever med lässvårigheter kan hjälpas (National Reading Panel 2000).
- Undervisning i läsning/lässvårigheter bör få större tyngd i lärarutbildningen.
Skolan måste ge tillräckliga resurser till de lässvaga
- Man bör inte sätta de minst kvalificerade lärarna att arbeta med de lässvaga.
- Man bör inte öva på mer än tre delfärdigheter under undervisningspass.
- Eleven bör behärska en färdighet innan en ny lärs in.
- Lässvaga har behov av mycket övning.
- Omtestning är viktigt (till exempel efter sex veckor).
- Eleven måste uppleva att få lyckas, "Nothing succeeds like success".
- Man bör betona samarbete mellan skola och hem.
- Det är också viktigt med ett nära samarbete mellan klasslärare och specialpedagog.
- Det är viktigt att eleverna har tillgång till klass- och skolbibliotek.
- En positiv inlärningsmiljö främjar inlärningsprocessen.
Åtgärder som sätts in under 1:a och 2:a skolåret brukar leda till att 80 % av de lässvaga eleverna uppnår åldersadekvat läsförmåga. Resultaten sjunker drastiskt i senare skolår. Åtgärder under det 3:e året ger 50 % och 5:e året enbart 15 % som uppnår åldersadekvat läsförmåga (Torgensen, Vellutino 2004).
(Gersten m fl 2009, National Reading Panel 2000, Pugh och McCardle 2009, Slavin m fl 2010).
Elevhälsan Läs och skriv 2014-02-20
1 kommentar:
Hej. Du skriver att det finns stöd i forskning att "Elever med lässvårigheter bör få hjälp (i grupper eller enskild undervisning) redan från andra klass.". Var kan jag läsa om forskning som stödjer att elever ska ges stöd i grupp? Enskild undervisning (en till en) ja, men i grupp???
Med vänlig hälsning,
Skicka en kommentar